Kolik, mavekneb, mme og fordøjelses-problemer

1. oktober 2007

Alder:
3 mdr.

Kolik, mavekneb, mme og fordøjelses-problemer

Hej Helen,

Jeg har lige meldt mig ind hos dig, og min mand mener allerede, at det bliver en daarlig forretning for dig. Da du sikkert kommer til at höre meget fra mig og min datter Emma :o)
Jeg har läst mange af dine gode raad, og gläder mig meget til selv at fyre lös...

Emma blev födt d. 02.07.07 3 uger for tidligt og vejede ved födslen 2,5 kg. Saa vi har fra starten väret meget opmärksomme paa, at hun fik nok, da hun i starten ikke rigtig ville spise. Jeg startede med disse suttebrikker, da Emma meget bedre kunne faa fat. Det blev en succes fra starten og de förste uger gik rigtig fint. Emma tog fint paa i vägt, og alt var lykken. Jeg ammede hende meget, da hun virkede ret sulten. Ofte sad vi det meste af dagen i sofaen...

Saa fra én dag til näste fik Emma de vildeste grädeture... straks tänkte jeg KOLIK... og det mindede virkelig meget om mavekneb/kolik. Det skal ogsaa siges, jeg tiltider gav hende en smule MME for at faa hende fyldt op. Maaske har det sat skub i kolikken og mave-hallöjet...???

Kolikken-graaden varede alt fra 2 til 6 timer med on and off grädeture, og jeg var desperat. Jeg har prövet snart ALT... Cranio Sakral Terapi, Zoneterapi og Babymassage. Og alt har virket lidt... men ikke overbevisende. De har ofte sagt, at hun havde spändinger i nakken samt bäkkenet. Og selvfölgelig et sart fordöjelses-system.

I ugerne, som var värst, ammede jeg stort set hele dagen, for Emma blev delvist tröstet og hun var stadig super sulten... Det resulterede i, at hun overhovedet ikke ville/kunne sove i löbet af dagen - muligvis pga. smerten samt sulten, da hun blev vännet til blot at spise en smule, for hun fik jo alligevel snart igen.

For 2 uger siden prövede jeg saa at malke ALT mit mälk ud for at se/kontrollere, hvor meget hun fik. Jeg toppede saa op med lidt MME for at faa hende mät, tilfreds og sövnig. Det blev en succes fra starten.
Jeg gav hende en flaske med 120-125 ml. og hun spiste saa meget, hun kunne. Derefter ville hun gerne putte en lille time...

Det er den rutine vi körer efter i dag. Det er ved at väre en smule haardt - med hele tiden at köre paa "pumperne" :o) Men det gör jeg gerne... Jeg topper op med MME, og det er ogsaa gaaet okay... indtil for nogle dage siden, hvor hun igen blev super ked af det og gräd i flere timer.

Hun har indtil for nyligt haft et meget ...

Annonce

... aktivt "afförings-system" med optil 6-8 fyldte bleer om dagen +( tisse-bleerne). Og lige pludselig stoppede det stort set, og jeg kunne se, at hun led og havde meget ondt... prövede at presse osv. Jeg har faaet noget laktulose paa apoteket, og prövede at give hende det i fredags, og siden da har systemet fungeret - dog kun med 1-2 fyldte bleer. Det siges at väre meget normalt, at afföringen bliver anderledes med MME, men hun faar jo stadig overvejende mit udpumpede mälk i sutteflasken...!

Nu fik du lige lidt baggrundsviden - haaber det er okay... Saa starter spörgsmaalene... :o)

- jeg har givet hende 1,5 ml. laktulose om morgenen samt om aftenen siden i fredags. Afförringen er nogenlunde normal igen - maa jeg fortsätte... for jeg frygter jo, hvis jeg stopper, saa stopper hendes system igen...???

- hvor meget mad bör Emma spise paa et dögn. Hun er nu 13 uger og vejer ca. 5,5 kg. ???

- jeg har läst, at du ofte anbefaler at väkke babyerne om aftnen, saa de kan faa lidt natmad. Emma's sövnmönster er fölgende...:
kl. 19.-19.30 i seng (sidste flaske liggende i hendes seng)
kl. 22.00 (flaske liggende i hendes seng)
kl. ca. 04.00 (ammes liggende i vores seng)
kl. 07.-07.30 vaagner (ammes en smule i vores seng)
staar op... og faar flasker regelmässigt i löbet af dagen.
- har du anden plan, som kunne väre bedre...???

- jeg har tänkt, om jeg har gjort springet fra amning til flaske for svärt for hende, for ofte vil hun ikke rigtig spise af flasken, og hun sprutter og hoster... det bedste er faktisk at give hende flasken liggende - hvad siger du til det...???

- er det okay at blande mit udmalkede mälk sammen med MME i én sutteflaske - det kan hun nemlig godt lide...??

- en veninde har fortalt, at friskmalket modermälk kan holde sig i stuetemp. i ca. 8 timer...???

- et andet raad er, at give mavekneb/kolik-börn kamille-te med sukker...??? Det har vi ikke prövet, hvad er din mening om det...???

- saa et spörgsmaal vedr. MME - er der forskel paa det färdigblandede kontra det man selv skal mixe - altsaa rent kvalitetsmässigt...???

- hvilken type MME ville du anbefale til Emma, som jo nok har et lidt underudhviklet fordöjelsessystem...?!?

Det var vist det... Gläder mig til at höre fra dig. Og endnu engang tak for din spändende side samt utrolig gode svar.

Mange hilsner fra
Emma & Lise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke